3. Zmienne

Zmienne stanowią bardzo ważny aspekt programowania. Zmiennych możemy używać w różnych miejscach programu i zmieniać ich wartość.

Spirala 

Zmienimy program z poprzedniej lekcji, tak aby robot jechał po spirali. To może być osiągnięte poprzez zwiększenie czasu ruchu. Dlatego zamiast stałej zadeklarujemy zmienną.



















 int - deklaracja zmiennej typu całkowitego (integer), po tym nazwa zmiennej. (Zwykle małymi literami nazywamy zmienne, dużymi stałe, ale to nie jest konieczne, ale jeśli deklarujemy dużymi, to konsekwentnie w całym programie stosujemy duże litery). Nazwa, zarówno zmiennej jak i stałej, musi zaczynać się od litery ale może zawierać liczby i podkreślenie, żadne inne znaki są niedozwolone.

+= 200 oznacza zwiększenie o 200 (można też napisać czas_ruchu= czas_ruchu+200)
podobnie będzie z pozostałymi działaniami

-= dla odejmowania;
*= dla mnożenia;
/=dla dzielenia

Można również dodawać jedną zmienną do drugiej i pisać bardziej skomplikowane wyrażenia.
Można deklarować po kilka zmiennych tego samego typu w jednej linijce.

int a,b;  dwie zmienne a i b typu integer.

Liczby losowe


W NXC można deklarować liczby losowe. Poniższy program powoduje, że robot porusza się w sposób losowy.
Robot porusza się do przodu przez losowy czas i robi losowy obrót.


















W programie zdefiniowane są dwie zmienne, a później przypisane są im wartości losowe. Random(600) oznacza losową liczbę pomiędzy 0 i 600 (bez 600). Za każdym razem gdy wywołujemy Random, losowana jest inna liczba.
Zauważmy, że można było napisać program bez używania zmiennych pisząc od razu Wait(Random(600)).

W programie użyta jest pętla while(true) co znaczy dopóki prawda. Instrukcja while powtarza zdania miedzy nawiasami dopóki nawias ma wartość true, a tak jest zawsze, dlatego program będzie działał zawsze, dopóki nie wyłączymy robota.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz